zondag 19 juni - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van christenwilleke - WaarBenJij.nu zondag 19 juni - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van christenwilleke - WaarBenJij.nu

zondag 19 juni

20 Juni 2016 | Guatemala, Panajachel

Om 4 uur klaarwakker, toch een beetje een jetlag?
Steffie is er weer om 7 uur voor het ontbijt. Zondag dus naast het roerei met zwarte bonen, vandaag ook croissantjes, pancakes en kleine koekjes met cream.
Stipt 8 uur staat er een chauffeur voor de deur voor de tocht naar Chichicanango.
Raar, weer afscheid nemen van Steffie, maar nu gelukkig maar voor een paar dagen.
Na zo'n 2.5 uur rijden komen we in Chichicanango aan, het krioelt er van de mensen, alle gekleed in vrolijke kleuren. Hier is een grote markt van de indianen uit zowel de lage- als de hoge landen. Het valt ons op dat de mensen hier erg klein zijn, de meeste komen maar net tot onder mijn oksels.
De markt is ontzettend groot en kleurig, hij wordt 2x per week gehouden, op donderdag en zondag. De zondag is een familiedag, dus er zijn veel kinderen aanwezig. Na de markt bezoeken we de begraafplaats, dit is eveneens een kleurige plaats. Hier worden mensen van allerlei geloven begraven. Vandaag was het een speciale mayadag, en verschillende sjamanen voerde daar hun ritueel op, met een cirkel suiker brood kaarsen en sigaren, wat allemaal aangestoken werd onder het gemompel van onverstaanbare woorden.
Daarna door naar de kerk, wat ook bijzonder was, want hier stonden zowel katholieke als maya altaren binnen
Na in Chichicanango gelunched te hebben rijden we door naar Panajachel, een hele tocht langs stijle bergweggetjes, hier komen we halverwege de middag aan.
Hier krijgen we een gigantische kamer met uitzicht op het Atitlan meer. Na het terrein verkent te hebben zijn we even op bed gaan liggen en als een blok in slaap gevallen.
Om 8 uur wakker geschrokken en snel gaan eten, daarna weer terug naar onze kamer, het was een vermoeiende dag.